Anna Näppä är Årets ciceron 2024
Foto: Peter Jönsson
Utmärkelsen Årets ciceron i besöksnäringen 2024 har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen ”Building employer brands: The employee perspective”. Som Årets ciceron tilldelas Anna ett stipendium på 100 000 kronor.
– Jag är otroligt glad, det är onekligen en stor ära att få detta fina pris som forskare och att det jag forskat på lyfts fram som viktigt av såväl arbetstagarnas som arbetsgivarnas parter i besöksnäringen, säger Anna Näppä.
Juryns motivering:
Kompetensförsörjning är en ödesfråga för besöksnäringens framtid och gott arbetsgivarskap kommer att vara oerhört viktigt för rekrytering till branschen. Anna Näppäs forskning och avhandling ligger helt rätt i tiden genom att belysa hur arbetsgivarvarumärken byggs och uppfattas av anställda inom besöksnäringen. Arbetsgivarvarumärken är avgörande för att attrahera, utveckla och behålla rätt personal vilket är synnerligen viktigt i besöksnäringen, en bransch som bygger på kundkontakt och höga förväntningar. I Annas forskning lyfts anställda fram som medskapare av varumärket, snarare än bara målgrupp. Hon pekar också på vikten av kreativitet och innovation för att främja anställdas lojalitet. Arbetsgivarvarumärket är lika viktigt för det enskilda företaget som besöksnäringen som attraktiv bransch.
Läs mer om Anna Näppäs forskning här.
Ladda ner avhandlingen Building employer brands: The employee perspective här.
Kontakt: anna.nappa@ltu.se
Fler bilder finns här.